Blogg

8 tips for en god og lønnsom dugnad
Å arrangere dugnad er lettere enn du tror, og med FibGreen kan klubben, laget eller foreningen tjene svært gode penger; ofte flere hundre tusen. For den enkelte elev eller spiller kan slik inntekt være helt avgjørende.
Her er sju tips som gjør dugnaden enda enklere:
1. FORTELL HVA SOM ER MÅLET:
Skal dere kjøpe nye instrumenter, nye fotballmål, sparer dere til ny hall, skal dere arrangere kurs, eller kjøpe nye drakter. Hva er klubben eller gjengens mål med dugnaden? Å vite målet gir både motivasjon og forpliktelse.
-Har dere lyst på nye uniformer til korpset?
-Ja, gjerne!
-Så bra, da må vi mobilisere til en skikkelig dugnad!
Med FibGreen får dere 50% fortjeneste og minimum 100 kroner i fortjeneste per solgte produkt.
2. GODT SAMARBEID MED DUGNADSANSVARLIG:
Dugnadsansvarlige spiller en nøkkelrolle. Alle vet at dugnad er et stort ansvar og kan være strevsomt. Gjør gode forberedelser sammen og gi hverandre så mye hjelp og støtte som mulig. Følg opp mens dugnaden er i gang, spør hvordan det går, er det noe mer dugnadsansvarlige trenger?
3. LAG EN DUGNADSKICKOFF:
Start dugnaden med å samles for en hyggelig stund, eller ha en skikkelig avslutning når jobben er gjort. Gjør ekstra stas på dem som har gjort en skikkelig innsats. Kanskje kan dere dele salgsoppdateringer underveis, interne konkurranser?
4. BRUK PLANEN OG OPPLEGGET:
Vi i FibGreen vil gjøre alt for at dere skal lykkes med dugnaden. Derfor har vi laget et opplegg hvor dere får alt materiale, tekster til sosiale medier, gode tips osv. Vår erfaring viser at klubber som følger opplegget får enda større uttelling.
5. LAG DITT EGET REGNESTYKKE: Hos FibGreen går hele 50 prosent av inntektene tilbake til dugnadsgjengen. Dugnad og inntjening kan virke abstrakt. Lag et regnestykke som både spillere, medlemmer og foreldre forstår. Med 100 kroner i fortjeneste per solgte produkt er potensialet nemlig stort. Selger du 10 pakker med fiberkluter tjener du – eller klubben – 1000 kroner.
6. LAG ET REALISTISK MÅL:
Foreldre, frivillige, trenere, dugnadsansvarlige, barn og ungdommer har mye på timeplanen. Lag et realistisk mål for dugnaden som dere ganske sikkert vil greie. Det er bedre å overlevere enn å bite over for mye. En godt gjennomført dugnad som ikke krever for mye av folk vil friste til gjentakelse. I det lange løp er det best med enkle og realiserbare dugnader. FibGreen gir stor avkastning for klubben, og krever minimalt.
7. GODE PRODUKTER:
I FibGreen selger vi alltid gode produkter som folk flest trenger. Bambussokker, førstehjelpsskrin og mikrofiberkluter er produkter som er lette å si ja til – og koster lite. Naboer, venner, besteforeldre og kolleger trenger å få vite at det de kjøper ikke bare støtter en god sak, men også er nyttige produkter.
8. FRAMSNAKK DIN EGEN DUGNAD:
Det kan være vrient å holde humøret oppe når mye ting skjer og hverdagslogistikken er krevende. Da er det viktig å huske på hvorfor vi driver med dugnad. Det gavner ditt barn, ditt nabolag, din klubb og samfunnet som helhet. Å jobbe med frivillighet er på mange måter et privilegium og alle som jobber frivillige bør være stolte!

Slik tjente Hønefoss BK 160 000 kroner
Knut Emil Kolstø og Hønefoss ballklubb budsjetterte med 100 000 kroner i overskudd på dugnaden sin. De skulle få seg en overraskelse
-Å drive en fotballklubb sluker penger. Det er alltid mange utgifter som skal dekkes og vi ønsker jo stadig å utvikle oss, forteller Knut Emil Kolstø, som er daglig leder i klubben.
Han forteller at Hønefoss ballklubb betyr utrolig mye i lokalmiljøet og er en viktig trivselsfaktor for alle barna som trener og spiller kamper med HBK-logoen på brystet. Klubben har over 560 spillere og dekker 3-4 barneskoler i sitt område.
-Vi har vedtatt i årsmøte at vi skal ha to salgsdugnader i klubben per år. Det betyr at alle medlemmene vet at det kommer dugnader, sier han.
Over all forventning
Egentlig håpet Knut Emil Kolstø og Hønefoss BK på et godt resultat og budsjetterte med 100 000 kroner.
-Vi fikk varene ut og var veldig spente, sier han.
Resultatet var overveldende: Hønefoss satt igjen med over 160 000 kroner. Det er et betydelig beløp for klubben.
-For disse pengene kan vi utvikle klubben videre og sørge for at barne- og ungdomsfotballen får et løft. Nå kjører vi gang med neste runde og tror vi vil få et godt resultat, sier Knut Emil Kolstø som er meget fornøyd med FibGreen.
Gikk på skinner
Klubben har prøvd salgsdugnader før, men erfaringene var ikke de beste.
-Det ble mye rot og tull – og det kan selvsagt skape stor frustrasjon for både klubb og foreldre.
Men så fikk Kolstø høre om FibGreen.
-Først av alt handler det jo om økonomi og organisering. En klubb som Hønefoss kan ikke påta seg en økonomisk risiko og vi kan heller ikke forskuttere store beløp ved å kjøpe inn varer til en dugnad, forteller han.
Med FibGreen fikk Hønefoss BK og Kolstø en helt ny erfaring.
-Alt gikk på skinner, kontakt og oppfølging var knallbra. Alt salgsmateriellet kom når det skulle, all informasjonen til laglederne og foreldre til bruk på sosiale medier var ferdiglaget. Dermed gikk salget av fiberkluter veldig bra.
Et godt produkt som selger
-Dessuten var produktet veldig bra. Fiberklutene vi solgte var så bra at flere kom tilbake og ville kjøpe flere, sier han.
For klubben har dugnadsinntektene blitt viktigere med årene.
-Også i Hønefoss har vi familier som sliter og vi ser stadig flere som ikke kan betale kontingenten. Da er FibGreen-dugnaden kjærkommen, sier han.

-Landets mest lønnsomme dugnader?
FibGreens mål er å lage landets enkleste dugnader! Samtidig ønsker vi å sette inntektsrekord for hver enkel klubb vi jobber med. Klubbene skal aldri ta risiko, den tar vi!
Null risiko, enkelt å gjennomføre og svært lønnsomt
-Det høres kanskje for godt ut til å være sant. Men etter å ha gjennomført hundrevis av dugnader har vi skapt et konsept som fungerer veldig bra, uansett størrelse på klubben, sier Asbjørn Fjeldheim.
Han er både gründer og daglig leder i FibGreen – selskapet som har spesialisert seg på gode og lønnsomme dugnader.
-Det aller beste med å jobbe med FibGreen er folkene vi møter: Jeg tror vi får møte de aller beste og fineste menneskene i landet: Alle dem som driver idrettsklubber, lag og foreninger.
Ull Kisa, Vard, Tromsø, Lyn, Nærbø, Elverum, Skjold og Radøy, er bare noen eksempler på de snart 200 klubbene FibGreen samarbeider med.
-Det er jo denne gjengen som får ting til å skje, sier Asbjørn Fjeldheim og legger til.
-FibGreens mål er å lage landets enkleste dugnader! Samtidig ønsker vi å sette inntektsrekord for hver enkel klubb vi jobber med.
Klubbene skal aldri ta risiko, den tar vi, sier Fjeldheim som hele tiden grubler på hvordan klubbene kan få enda mer fortjeneste gjennom FibGreen-dugnadene sine.
-FibGreens aller største styrke er at opplegget vårt er laget ut fra klubbenes behov. Vi vet jo alle at det krever mye tid og krefter med frivillighet – en dugnad på toppen kan være krevende. Derfor gjør vi alt vi kan for at dugnaden skal være enklest mulig og ikke minst lønnsom, sier Asbjørn.
Skal du ha dugnad for klubben, for russebussen eller dugnad for klasseturen, så viser statistikk fra FibGreen at man tjener mellom 750 og 1000 kroner per deltakende spiller eller medlem.
-Når en klubb med 2-300 medlemmer kan sitte igjen med 250 – 300 000 kroner er det jo ekstremt gode inntekter for en klubb. Det er jo enormt mye penger. Vi vet jo hvor viktig organisert idrett og organisasjoner er for samfunnet – kanskje viktigere enn noensinne, sier Asbjørn.
-Du skal steke veldig mange vafler for å komme opp i et slikt beløp, sier Asbjørn.
Han fikk ideen til FibGreen en dag han vasket av kjøkkenbenken og innså at det var på tide med nye kluter. Han har jo selv vært engasjert i dugnader til barn og unge. Med solid erfaring fra både gründerskap og klesbransjen, hvor han har holdt styr på omfattende logistikk for klesbutikker over hele landet, så Asbjørn muligheter for en ny type dugnad
-Hvorfor selger ikke lag og foreninger enkle, gode produkter som vi faktisk trenger – som ikke tar enorm plass, sier Asbjørn og forteller hvordan han en gang endte opp med sju sekker doruller fra en annen dugnad.
-Jeg har jo lang fartstid for klesbransjen og vet at logistikk kan bli ressurskrevende. Derfor skal FibGreen være så enkelt som mulig for lag og foreninger.
Og da er Asbjørn inne på en helt sentral del av FibGreens verdigrunnlag. Det er ikke klubbene som skal løpe risiko.
-Vi har selvsagt et genuint ønske om at alle dugnader skal bli en suksess for klubben. Vi vet jo selv hvor krevende det kan være å finansiere barn og unges fritidsaktiviteter, sier han.
Derfor er FibGreen krystallklare på følgende:
-Alle varer som ikke blir solgt har klubbene fri retur på. Dessuten får de et helt ferdigspikret opplegg med alt av informasjon, poster til markedsføring på sosiale medier og gode tips, sier Asbjørn.
Han ser alltid fram til møter med nye klubber og lag.
-Det får jo en god følelse. Du merker godt hvor bra initiativ og hvor mange ildsjeler som er der ute. FibGreens eksistens hviler på at klubbene skal tjene gode penger. Jeg synes det er en fin tanke – at vi får være med å bidra, sier Asbjørn Fjeldheim i FibGreen.

Tjente 320.000,- på én dugnad
Kristiansund fotball solgte mikrofiberkluter fra FibGreen og tjente 320.000 kr. Overskuddet fra salget av mikrofiberklutene gir Kristiansund Fotball økonomisk handlerom som kommer barna til gode. Dette var også en gyllen mulighet til å gjennomføre en viktig dugnad som kunne gi inntekter til barneidretten. Kristiansund Fotball valgte å dele inntekten på klubben og lagene som deltok. Inntektene vil da gagne barna som deltok i dugnaden.
Til dugnaden fikk Kristiansund Fotball blant annet kjøreplaner og materiell til sosiale medier servert fiks ferdig. Dette gjorde dugnaden utrolig enkel å dra i gang. I tillegg til en garanti om at de kunne levere tilbake klutene de ikke fikk solgt. Det ble likevel lite retur, for i løpet av en salgsperiode på 14 dager fikk de solgt nesten alle mikrofiberklutene.
Tilbakemeldingen fra kundene har også vært veldig positive, til og med fra renholdere. Det er ingen tvil om at dette er et ettertraktet og lettsolgt produkt.
Jan Trygve Pedersen, daglig leder CFK
Å gjennomføre en dugnad med mikrofiberklutene til FibGreen gir en fortjeneste på 100kr pr solgte eske. Det gjør det enkelt for våre kunder å regne ut fortjenesten før en går i gang. FibGreen driver ikke kun med dugnad for store idrettslag, men også mindre grupper som korps, skoleklasser, russ, og mange flere som ønsker å tjene penger til sin gruppe/forening.
FibGreen har også utvidet sortimentet sitt med flere produkter. Nå er det ikke kun mikrofiberkluter dere kan velge når dere gjennomfører dugnad meg FibGreen. I FibGreens sortiment av høykvalitetsprodukter finner du sokker i bambusviskose, både dressokker og ankelsokker. Du kan også velge førstehjelpsskrin som inneholder alt du trenger til umiddelbar førstehjelp. I tillegg til kjøkken kit som inneholder mikrofiberkluter til kjøkken, kjøkkenhåndklær i mikrofiber, i tillegg til oppvaskkost i tre.

Den enkleste dugnaden vi har hatt
Ull/Kisa tjente nesten en halv million på sin første dugnad sammen med FibGreen.
Ull/Kisa var på utkikk etter et produkt som var lett å selge, og som kunne gi god fortjeneste. Modellen til FibGreen fikk de god tro på da de fikk garanti om å kunne levere tilbake usolgte varer. Mikrofiberklutene til FibGreen gir verdi for pengene og er av god kvalitet.
FibGreen stilte med veldig god informasjon og ferdigprodusert materiell tilpasset Ull/Kisa. Dette gjorde dugnaden utrolig enkel å dra i gang. Administrativ leder, bredde, Ull/Kisa Fotball, Børre Lien Hansen som har prøvd denne personlige profesjonaliseringen i praksis har et klart råd til andre som ønsker å gjennomføre dugnad med FibGreen: «Følg opplegget, til punkt og prikke!»
Dugnaden ble en veldig stor suksess hos Ull/Kisa, og ca 550 spillere klarte å opptjene nesten en halv million på bare to uker. FibGreen takker for samarbeidet, og ser frem til neste gjennomføring.
Å gjennomføre en dugnad med mikrofiberklutene til FibGreen gir en fortjeneste på 100kr pr solgte eske. Det gjør det enkelt for våre kunder å regne ut fortjenesten før en går i gang. FibGreen driver ikke kun med dugnad for store idrettslag, men også mindre grupper som korps, skoleklasser, russ, og mange flere som ønsker å tjene penger til sin gruppe/forening.