fbpx
Klar for å gå i gang med en enkel, effektiv og lønnsom dugnad?
dugnad

Slik tjente Hønefoss BK 160 000 kroner

Dugnad idrettslag
«Fibgreen har laget et profesjonelt konsept med personlig tilpasning og veldig god oppfølging gjennom hele dugnaden.»

Knut Emil Kolstø og Hønefoss ballklubb budsjetterte med 100 000 kroner i overskudd på dugnaden sin. De skulle få seg en overraskelse

-Å drive en fotballklubb sluker penger. Det er alltid mange utgifter som skal dekkes og vi ønsker jo stadig å utvikle oss, forteller Knut Emil Kolstø, som er daglig leder i klubben.

Han forteller at Hønefoss ballklubb betyr utrolig mye i lokalmiljøet og er en viktig trivselsfaktor for alle barna som trener og spiller kamper med HBK-logoen på brystet. Klubben har over 560 spillere og dekker 3-4 barneskoler i sitt område.

-Vi har vedtatt i årsmøte at vi skal ha to salgsdugnader i klubben per år. Det betyr at alle medlemmene vet at det kommer dugnader, sier han.

Over all forventning

Egentlig håpet Knut Emil Kolstø og Hønefoss BK på et godt resultat og budsjetterte med 100 000 kroner.

-Vi fikk varene ut og var veldig spente, sier han.

Resultatet var overveldende: Hønefoss satt igjen med over 160 000 kroner. Det er et betydelig beløp for klubben.

-For disse pengene kan vi utvikle klubben videre og sørge for at barne- og ungdomsfotballen får et løft. Nå kjører vi gang med neste runde og tror vi vil få et godt resultat, sier Knut Emil Kolstø som er meget fornøyd med FibGreen.

Gikk på skinner

Klubben har prøvd salgsdugnader før, men erfaringene var ikke de beste.

-Det ble mye rot og tull – og det kan selvsagt skape stor frustrasjon for både klubb og foreldre.

Men så fikk Kolstø høre om FibGreen.

-Først av alt handler det jo om økonomi og organisering. En klubb som Hønefoss kan ikke påta seg en økonomisk risiko og vi kan heller ikke forskuttere store beløp ved å kjøpe inn varer til en dugnad, forteller han.

Med FibGreen fikk Hønefoss BK og Kolstø en helt ny erfaring.

-Alt gikk på skinner, kontakt og oppfølging var knallbra. Alt salgsmateriellet kom når det skulle, all informasjonen til laglederne og foreldre til bruk på sosiale medier var ferdiglaget. Dermed gikk salget av fiberkluter veldig bra.

Et godt produkt som selger

-Dessuten var produktet veldig bra. Fiberklutene vi solgte var så bra at flere kom tilbake og ville kjøpe flere, sier han.

For klubben har dugnadsinntektene blitt viktigere med årene.

-Også i Hønefoss har vi familier som sliter og vi ser stadig flere som ikke kan betale kontingenten. Da er FibGreen-dugnaden kjærkommen, sier han.

Kan vi hjelpe med noe?